Sayfalar

15 Mayıs 2010 Cumartesi

Atina'da tarihi gün

Erdoğan, yanında 10 bakanla birlikte Yunanistan’a tarihi bir ziyaret gerçekleştiriyor.
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, 2 günlük resmi ziyaret için gittiği Yunanistan'da Türkiye-Yunanistan işbirliği konusunda açıklamalarda bulundu.
Yunanistan'la işbirliğinde kararlı olduklarını söyleyen Erdoğan, 22 adet anlaşmanın sözkonusu olduğunu açıkladı. Erdoğan, "Engeller bizi yıldıramaz" diyerek 22 anlaşmanın tamamlanmasında rol oynayan bakanlarını da tebrik etti.
Erdoğan, Yunanistan ile imzalanacak 22 anlaşma ve işbirliği protokollerinin, iki ülke arasında yeni bir dönemin başlangıcı olacağını söyledi.
Erdoğan, Türkiye-Yunanistan Yüksek Düzeyli İşbirliği Konseyi Toplantısının açılışında yaptığı konuşmada, ''Kararlı olursak aşamayacağımız hiçbir engel yok. Tabii bu tür adımları engellemek isteyenler çıkabilir. Ama biz siyasiler risk almasını bilirsek bunları da aşarız'' dedi.
"DAHA BÜYÜK ADIMLAR DA ATACAĞIZ"
Görüşmede, Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlu ile Yunanistan Dışişleri Bakan Yardımcısı Dimitri Druças da hazır bulundu. Bu arada, görüşmeden önce, Papandreu'nun, Yunanistan Cumhurbaşkanı Karolos Papulyas ile yaptıkları görüşmeyi sorması üzerine Erdoğan, güzel bir görüşme yaptıklarını belirtti.
''Cumhurbaşkanınız çok genç'' diyen Erdoğan, ''Bu ziyaretin tarihi olduğunu kendisiyle paylaştık'' diye konuştu. Papandreu da Papulyas'un spor yaptığını, çok dinç olduğunu kaydetti. Başbakan Erdoğan'ın, iki ülke dışişleri bakanlıklarının 22 anlaşmayla ilgili çalışmayı tamamladıklarını ifade etmesi üzerine, Papandreu bakanları tebrik ederek, ''Bu bile bu ziyareti tarihi kılmaya yeter. Eminim daha yeni ve büyük adımlar atarız'' dedi. Erdoğan da ''Atacağız'' karşılığını verdi.
"İNSANIN İLK GÖRDÜĞÜ KOMŞUSUDUR"
Bu arada Erdoğan, Yunanistan Meclis Başkanı Silikos Petsalnikos ile de görüştü. Erdoğan ve Petsalnikos görüşme öncesinde kısa bir açıklama yaptılar. ''İnsanın ilk gördüğü komşusudur' şeklindeki Yunan Atasözünü anımsatan Meclis Başkanı Petsalnikos, bu ziyaretin iki ülke arasındaki ilişkileri geliştireceğini ve barışı güçlendireceğini ifade etti. Erdoğan, Yunanistan'ın ana muhalefet Yeni Demokrasi Partisi'nin (YDP) Genel Başkanı Andonis Samaras'ı kabul ederek görüştü.

PAPANDREU: ERDOĞAN İZ BIRAKAN BİR LİDER

Yunanistan Başbakanı Papandreu, Zaman gazetesine yaptığı açıklamada, şunları belirtti: "Başbakan Erdoğan, Türk devleti ve toplumu üzerinde kalıcı bir iz bırakan lider oldu. Net amaçları ve iddialı bir vizyonu olan ve bu amaçları gerçekleştirecek pragmatikliğe sahip biri. Sonuç alan biri. Türkiye'nin AB'ye üye olması için mücadele kararı verdi ve sorunlar olsa da bu amaçtan şaşmadı. Bu yolda kendisinin müttefiki olacağımı bilmeli. Çünkü Türk demokrasisini güçlendiren her karar iyi komşuluk ilişkileri, azınlıklar ve 'Ekümenik' patrikhane ve Kıbrıs'ın birleşmesi yolunda da bir adımdır. Türkiye'yi Avrupa ailesine dahil etmek için beraber çalışacağız."
BAKANLAR ÇIKARTMASI
Başbakan Erdoğan'a ziyaretinde, Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Ali Babacan, Devlet Bakanı Zafer Çağlayan, Devlet Bakanı ve Başmüzakereci Egemen Bağış, İçişleri Bakanı Beşir Atalay, Dışişleri Bakanı Ahmet Davutoğlu, Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Çevre ve Orman Bakanı Veysel Eroğlu, Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay ile Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldız da eşlik ediyor.
YUNANİSTAN İLE YENİ DÖNEM
Erdoğan, Yunanistan'a gitmeden önce Esenboğa Havalimanı'nda açıklamalarda bulunmuş ve soruları yanıtlamıştı.
''Bu ziyaret Türk-Yunan ilişkileri açısından tarihi bir öneme sahip'' diyen Başbakan Erdoğan, şöyle konuştu:
'Şu ana kadar 5 kez ziyaretim olmuştu, bu altıncı ziyaretimiz olacak. İnanıyorum ki Yunanistan'la yapacağımız 22 anlaşama ve işbirliği protokolleri, iki ülke arasında yeni bir dönemin başlangıcı olacaktır. İki ülke, örnek bir komşuluk ilişkisi sergileyecektir. Yunanistan Başbakanı ile birlikte yüksek düzeyli işbirliği konseyinin ilk toplantısına başkanlık yapacağız. Bundan sonra bakanlarımız yıl içinde en az iki kez üç kez bir araya gelecekler. Bu arada teknokratlarımız bürokratlarımız bir araya gelecekler.
İş konseyi toplantısı ile birlikte farklı bir dönem başlıyor. Sektörel bazda da iş adamlarımız sık sık bir araya gelme imkanı fırsatı bulacaklardır. Tabi yeni dönemin, Balkanlar başta olmak üzere bölgemizde istikrarın gelişmesi açısından çok önemli katkılar sağlayacağına inanıyorum. Ziyaret vesilesi ile Yunanistan Cumhurbaşkanıyla da bir araya gelme fırsatım olacak. Kendilerini ziyaret edeceğim. Komşularıyla sıfır problem ilkemizin önemli adımlarından biri olan bu ziyaretimiz, aynı zamanda Meriç'teki atacağımız adımlar noktasında da öneme haiz. Özellikle bildiğiniz gibi doğalgaz noktasında da daha önce attığımız adım var. Bunun geliştirilmesi noktasında yapacağımız görüşmeler önem ifade ediyor. Bu görüşmelerin her iki ülke için de hayırlı olmasını diliyorum.''
TÜM DÜNYAYA ÖRNEK OLSUN
Başbakan Erdoğan, Türkiye-Yunanistan Yüksek Düzeyli İşbirliği Konseyi Toplantısı'nın ardından Yunanistan Başbakanı Papandreu ile ortak basın toplantısı düzenledi.
Erdoğan, Atina'ya gerçekleştirdikleri ziyaretten dolayı duyduğu memnuniyeti ifade ederek, şunları söyledi:
''Bugün yaklaşık 320 kişi ile buradayız. Gerek şahsım, bakan arkadaşlarım, teknokrat, bürokratlar tüm iş adamlarımız olmak üzere, bu gerçekten tarihi bir an. Bu gelişle tarihe bir kayıt düşeceğiz. Bugün yapılan anlaşmalarla -ki Yüksek Düzeyli İş Konseyi oluşturuldu ve 22 anlaşmayı imzalamış durumdayız- birlikte geleceğe çok daha farklı bir adımı atmış oluyoruz. Bugün, yüz yıla yaklaşan bir süre içerisinde iki ülke için gerçekten bir dönemeç, böyle bir dönemece girdiğimizi buradan duyurmak istiyorum. Kadim bir dostluk, iki komşu ve toprağı, denizi ve ekmeği paylaşan iki eski halk olarak, bu ilişkimizin tüm dünyaya... önce kendimiz yaşayacağız ve yaşatmak suretiyle örnek olmasını diliyorum. Aslında biz birimizi çok iyi tanıyoruz, biliyoruz.
''Şu veya bu nedenlerle bazı sıkıntıları ne yazık ki hep yaşadık'' diyen Erdoğan, şöyle devam etti:
''Tabii değerli dostum Yorgo'nun ilk ziyaretini son dönemde Başbakan olduktan sonra Türkiye'ye gerçekleştirmiş olması ve İstanbul'da başbaşa yaptığımız görüşme çok manidardı. Tekrar ben bundan dolayı kendisine teşekkür ediyorum. Ardından kendilerine yazmış olduğum mektup ve bu mektuba aldığım cevapla başlayan bu süreç meyvesini vermeye başladı. Tabii iki eski medeniyetin ve tarihin iki güçlü aktörünün el ele yeni bir barış ve huzur destanı yazmaya kararlı olduğunu bilmelerini isterim. Az önce değerli dostum da zaten her iki taraf da bu siyasi iradenin mevcut olduğunu ifade ettiler. Aynı ifadeleri ben de altını çizerek söylüyorum. Türk ve Yunan halklarının Türkiye ve Yunanistan'ın şehirlerinde geçirdikleri, tarihin mutlu günlerini yeniden yaşamaları için azimle kararlılıkla çalışacağımızdan emin olmalarını isterim.''
İlişkilerin ekonomik yönlerinin güçlendirilmesine büyük önem atfettiklerini vurgulayan Başbakan Erdoğan, şunları kaydetti:
''Bakınız şu anda bir adım atıldı, bu adım hususi pasaportlarla ilgili vize şartı artık ortadan kalktı. En kısa zamanda temennim odur ki inşallah bu da olacak, buna inanıyorum. Biz bu noktada mavi pasaportlar içerisinde de zaman içinde bunu da daha geliştirilmiş şekilde -ki bu konuda ben kendi desteklerine de inanıyorum-... Yani şu anda Schengen olayı içerisinde Sırbistan'a uygulananın Türkiye'ye uygulanmasını ben burada AB üyesi ülkelere duyuruyorum. Kendileriyle de oturup bunları konuşacağız. Yani Sırbistan nasıl Schengen olayından istifade ediyorsa Schengen'e kabul edildiyse Türkiye'nin da aynı şekilde bu Schengen içerisine... Sırbistan müzakereci bir ülke değil, ama Türkiye müzakereci bir ülke, dolayısıyla dahil edilmesi gerekir farklı şeyler olabilir. İnanıyorum ki burada Yunanistan da bu konuda gerekli desteği Türkiye'ye verecektir. Bu adımları da atmamaz lazım.''
RUHBAN OKULU KONUSUNDA ÇALIŞIYORUZ OLUMLU BAKIYORUM
Büyükada'daki yetimhane konusuna da değinen Başbakan Erdoğan, bu konudaki yargı sürecinin uluslararası hukuka yansıdığını, kendisinin gerekçeli kararı istettiğini ve bu gerekçeli kararın gelmesinin ardından hemen burayı kendilerine teslim etmeye hazır olduklarını Fener Rum Patriği Bartholomeos'a söylediğini bildirdi.
Heybeliada Ruhban Okulu konusunda açıklamalar yapan Erdoğan, Devlet Bakanı ve Başmüzakereci Egemen Bağış ile Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu'nun bu konudaki çalışmaları sürdürdüğünü belirterek, ''Çözüme yönelik çalışmalarda bir netice alacağımızı ben umut ediyorum. Bunun umudu içerisindeyim. Olumlu bir yaklaşım içerisinde olduğumu da burada ben söylüyorum. Üzerinde çalışıyoruz. Temenni ederim ki burayı da kısa zamanda bir neticeye bağlarız. Ama ben de Sayın Papandreu'dan Atina'da Fethiye Camii'nin restorasyonu için müsaade istedim. Eğer bunu sağlarlarsa çok isabetli olur diye düşünüyorum'' dedi.
Erdoğan, Türkiye ve Yunanistan'ın bir çok ortak yönünün bulunduğuna işaret ederek, şunları kaydetti:
''Her yönüyle... Kıyıdaş, bu yönlerimiz de var. Karadeniz'de işbirliğimiz var. Adadan, Türkiye'ye, Türkiye'den, adalara şöyle seslendiğiniz zaman rahatlıkla birbirimize sesimizi duyuracak kadar yakın bir komşuluk hukukumuz var. Bu komşuluk hukuku içerisinde Yunan halkına tüm samimiyetimizi sunmaya geldik. Az önce Yunanistan ile ilişkilerimizde büyük mesafeler kat edeceğine vesile olacağına inandığımız bu Yüksek Düzeyli İşbirliği Konseyi'nin ilk toplantısını gerçekleştirdiğimizi söyledim. Söz konusu konseyin yılda kaç kez bir araya geleceği hususunu değerli meslektaşım ifade ettiler. Bakan arkadaşlarımızın en az iki kez bir araya gelmelerini, bizim de başbakanlar olarak bir yıl Türkiye'de, bir yıl da Yunanistan'da bir araya gelmek suretiyle... Şu ana kadar ne yaptık? Şu anda neredeyiz? Bundan sonra önümüzde ne yapacağız? Bunları sürekli takip edeceğiz.''
İş adamlarının sektörel anlamda karşılıklı olarak bir araya gelerek çok verimli görüşmeler yaptıklarını ifade eden Erdoğan, şunları söyledi:
''Bu görüşmeleri devam ettirerek sadece işi masada veya lafta değil, uygulamada göstermelerini de özellikle istiyoruz. Bunu da başaracağımıza eminim. Türkiye'de, Yunanistanlı yatırımcılar var. Kısmen, az da olsa Yunanistan'da, Türk yatırımcılar var. Bunu daha da geliştirerek, ülkelerimizde bunları yapmanın yanı sıra, üçüncü ülkelerde ortaklık içerisinde bu yatırımların geliştirilmesi gerektiğine inanıyorum. Yunanistan ile ilişkilerimizde artık yakınlaşma değil, bunu aşalım diyorum, artık ortaklık anlayışı içerisinde hareket edeceğimizi ümit ediyorum.''
Enerji, ulaşım ve turizm alanlarındaki işbirliğine de değinen Başbakan Erdoğan, şöyle devam etti:
''Yunanistan'a biz doğalgaz vermeye başladık, şimdi istiyoruz ki Yunanistan, İtalya bağlamında üçlü olarak bunu daha da geliştirebiliriz, geliştireceğiz. Ulaşım noktasında geniş çaplı bir anlaşma imzalandı. Gerek kara gerek deniz taşımacılığında bu adımları atmak... Demiryolu taşımacılığında bunu çok önemsiyoruz. Adımı attık öyle zannediyorum ki bunlar tarihe gerçekten kaydı düşülecek olan adımlar.
Turizm Yunanistan'ın en önemli kaynağı ve turizm noktasında Türkiye son yedi yıl içinde ciddi bir sıçrama gerçekleştirdi. Turizm noktasında ciddi destinasyonlara sahip olan bir Yunanistan var, aynı şekilde bir Türkiye var. Eğer biz bunları birleştirirsek inanıyorum ki dünyanın uç ülkeleriyle paket turizm düzenlemek suretiyle bu bölgede farklı bir turizm patlamasını gerçekleştirebiliriz.''
SİLAHLARIN KARŞILIKLI AZALTILMASINDA GÖRÜŞ BİRLİĞİYunanistan Başbakanı ve Dışişleri Bakanı Yorgo Papandreu, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ile yaptıkları görüşmede, ''silahların karşılıklı olarak azaltılması noktasına gelinmesinde ve bu alanda yapılan harcamaların diğer konulardaki alt yapılara harcanması konusunda görüş birliğine varıldığını'' söyledi.
Papandreu, Türk-Yunan İş Forumunda yaptığı konuşmada, iki ülke arasındaki güvensizliğin ortadan kaldırılmasının Türkiye ile Yunanistan arasında iş konusunun daha da geliştirilmesine katkı sağlayacağını belirtti.
İki ülke arasında iş konusunun geliştirilmesine yönelik uygun bir ortam oluşturulması konusunda Atina hükümetinin her türlü çabayı gösterdiğini belirten Papandreu, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ile olan görüşmesinde de iki ülke arasındaki eski sorunların aşılmasına yardımcı olacak bir atmosferin oluşturulması konusunda anlaşmaya vardıklarını anlattı.
Türkiye ve Yunanistan arasındaki vize konusuna değinen Papandreu, bu konuda Türk vatandaşlarına kolaylık yapılması konusunda çalışmalar gerçekleştirdiklerini söyledi.
Papandreu, ''Bu çerçevede, Türk vatandaşlarının bir günlük, belki de daha fazla vizesiz seyahat etmeleri konusunu görüşüyoruz. Ancak bu konuda AB'yi ikna etmeliyiz. Sağlanacak kolaylığın bir kaçak göçmen kapısı olmayacağı konusunda AB'yi inandırmalıyız'' diye konuştu.
AA

Hiç yorum yok:

"Küstah davranışa sessiz kalanlar..."

Hayırlı Konvoy üyeleri yaptıkları açıklamayla Atatürk'e hakaret edenlere ve hakaretlere sessiz kalanlara tepki gösterdi. Mustafa Kemal ...